Het Hybride gedachtegoed

In het beroepsonderwijs zijn twee processen van belang: het bedrijfsproces (behorende bij het beroep) en het onderwijskundige proces. In hybride leeromgevingen verbinden we die twee  processen.

Een hybride leeromgeving keert de bestaande opleidingspraktijk van het beroepsonderwijs om. Erica Aalsma spreekt daarom van de Omgekeerde Leerweg (2011). De essentie van de Omgekeerde Leerweg verbeeld zij in het ruggengraatmodel. Niet het onderwijsproces, maar het beroepsproces vormt de ruggengraat van het leerproces.  

De ene keer leren we terwijl we een authentieke taak uitvoeren; door doen of nadoen. De andere keer leren we door ons werk te onderbreken voor een theoretisch intermezzo of het gezamenlijk oplossen van een probleem. Het leerproces weeft in en uit het beroepsproces. Zo vormen authentieke taken, kritische beroepssituaties of professionele dilemma’s gezamenlijk de ruggengraat: een samenhangend beroepsproces (Aalsma, 2011).

 

Een gemeenschappelijk kijkkader; het ‘kwadrantenmodel’
Model voor het ontwerpen van beroepsgerichte omgevingen (Zitter, Hoeve, De Bruijn, 2016)

Theorie verbinden aan praktijk

Wil je de leerprocessen van studenten optimaal ondersteunen? Gebruik het model voor het ontwerpen van beroepsgerichte omgevingen (zie volgende pagina). Het model bestaat uit vier kwadranten en twee dimensies.

Dimensie 1 beweegt tussen twee uiterste vormen van leren: tussen kennisverwerving en participeren op de werkplek.

Dimensie 2 beweegt tussen twee uiterste contexten waarin we leren: realistisch op de werkplek en geconstrueerd in trainingsruimtes, oefensituaties of simulatie.

Een combinatie van deze twee dimensies levert vier kwadranten van een hybride leeromgeving op:

  • Kwadrant 1 (linksboven): verwerving van kennis en vaardigheden.
  • Kwadrant 2 (rechtsboven): in bewust gecreëerde situaties het werkproces stilzetten, om gezamenlijk en systematisch een probleem op te lossen. Het gaat hierbij om kritisch reflecteren op praktijksituaties en kennis en vaardigheden expliciet benoemen.
  • Kwadrant 3 (linksonder): complexe werkprocessen stap voor stap uitdiepen tijdens oefensituaties, gestructureerde opdrachten en simulaties van levensechte taken.
  • Kwadrant 4 (rechtsonder): leren door doen en nadoen op de werkplek.

Vervlecht je de vier kwadranten, dan ervaren de studenten het leren in de schoolse omgeving en de praktijk als een samenhangend geheel. 

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.